Hulp bij geldzaken en schuld

Algemeen

Komt u niet uit met uw inkomen of heeft u schulden? Aarzel niet en vraag ons om hulp. Wij informeren u graag over hoe u weer grip krijgt op uw geldzaken. Wilt u hierover vrijblijvend met ons in gesprek? Bel dan voor een afspraak. U kunt bellen op werkdagen tussen 8.30 en 16.30 uur.

Ondernemers

Bent u ondernemer? Klik dan hier om naar de pagina voor ondernemers te gaan. 

Aanvraag voor schuldhulpverlening

Lukt het u niet meer om de vaste lasten te betalen? En ontstaan hierdoor betalingsachterstanden? Dan komt u misschien in aanmerking voor schuldhulpverlening. Wij denken graag mee over een oplossing. U kunt schulphulpverlening aanvragen met uw DigiD bovenaan deze pagina. 

Lukt een digitale aanvraag niet? Bel ons dan voor het maken van een afspraak.

Welke gegevens horen bij uw aanvraag?

Wij hebben informatie nodig over uw financiële situatie. Hiermee kunnen wij uw aanvraag beoordelen en u goed informeren.

U kunt de gegevens digitaal meesturen (uploaden) met uw aanvraag. U mag ze ook meenemen naar het gesprek. 

Welke gegevens willen wij ontvangen?

  1. Geldig identiteitsbewijs (geen rijbewijs).
  2. Laatste drie loonstroken en/of uitkeringsspecificaties.
  3. Afschriften van alle actieve bankrekeningen van de laatste drie maanden.
  4. Recente bewijsstukken van alle schulden.

Lukt het u niet om de gegevens aan te leveren? 

Geen zorgen. U kunt ondersteuning krijgen bij het verzamelen van alle gegevens. Onze schuldhulpverlener helpt u daar graag mee verder.

Wanneer komt u in aanmerking?

  • U woont en staat ingeschreven in de gemeente Edam-Volendam.
  • U bent Nederlander of heeft een geldige verblijfsvergunning.
  • U bent 18 jaar of ouder.
  • U heeft inkomen of een uitkering.

Wat kunt u verwachten als u zich heeft aangemeld?

U wordt uitgenodigd voor een gesprek. Daarin bespreken wij samen met u wat uw situatie is. En wat nodig is om uw geldzaken weer op orde te krijgen. 

Wij bekijken of u in aanmerking komt voor schuldhulpverlening en hoe uw schulden zijn ontstaan. Hierbij kijken wij onder andere naar uw inkomen, uitgaven, schulden en vermogen.

Wilt u informatie over andere en/of aanvullende hulpverlening? Dan kunnen wij u hierover ook informeren. 

Vroegsignalering. Snelle hulp bij eventuele financiële problemen.

Hulp vanuit vroegsignalering is erop ingericht om u zo vroeg mogelijk te helpen bij beginnende geldproblemen. Samen kijken we naar uw situatie en welke hulp daar het beste bij past. In sommige gevallen komen we bij u langs. Bent u niet thuis? Dan laten wij een kaartje achter. Op dit kaartje geven wij aan wanneer wij nog een keer langskomen. 

Heeft u een e-mail of kaartje ontvangen van het team Vroegsignalering? Neem dan contact op met dit team. Zij zijn bereikbaar van maandag tot en met donderdag op telefoonnummer (0299) 398 398 of per e-mail gripopgeld@edam-volendam.nl

De hulpverlening vanuit vroegsignalering is geheel vrijblijvend. Mocht u geen hulp wensen, kunt u dit ook per e-mail laten weten. 

Wat is vroegsignalering precies?

De gemeente heeft een wettelijke taak om haar inwoners te ondersteunen bij geldzorgen. Vanaf 1 januari 2021 geven zorgverzekeraars, energiebedrijven, woningverhuurders en drinkwaterbedrijven door aan welke inwoners een betalingsachterstand hebben. Aan de hand van deze signalen nemen wij contact met u  op om verdere geldproblemen te voorkomen. 

Samenwerking bij een schuldregeling

Wij werken samen met De Kredietbank.  In opdracht van ons voeren zij de schuldhulpverlening uit.

Is er sprake van een dreigende situatie?

Bel ons direct in het geval van een dreigende situatie.

Wij spreken van een dreigende situatie als:

  • U een brief ontvangt met een aanzegging woningontruiming.
  • U een brief ontvangt over de beëindiging van de levering van gas, elektriciteit, stadsverwarming of water.
  • U een brief ontvangt over de opzegging of ontbinding van de zorgverzekering.

Binnen drie werkdagen pakken wij uw melding op.

Bezwaar en beroep

Bent u het niet eens met een besluit? Dan raden wij u aan om eerst met uw consulent te overleggen. Vaak is het zo, dat er met nadere uitleg te begrijpen valt waaròm een bepaald besluit is genomen. Anders kan er misschien gezamenlijk een oplossing gevonden worden. Als dat niet lukt, kunt u in bezwaar gaan. Voor meer informatie klik op: bezwaar maken.