BSL Online

Algemeen

BSL Online maakt het voor inwoners van onze gemeente mogelijk om formulieren voor het sociaal domein moeiteloos digitaal in te dienen. U kunt in BSL Online altijd, overal en met verschillende apparaten zoals uw mobiel, laptop, computer of tablet zelf een formulier indienen. U heeft hiervoor uw DigiD of dat van uw kind nodig. Na het indienen kunt u de status altijd volgen. In BSL Online is ook een onderdeel 'mijn gegevens' opgenomen. Hierin kunt u een gedeelte van uw persoonsgegevens bekijken en eventueel gemakkelijk wijzigen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan uw e-mailadres, telefoonnummer en/of IBAN-nummer.

Wat is er mogelijk en hoe werkt het?

Als u bent ingelogd kunt u via de interactieve vragenlijst het formulier invullen. Heeft u uw formulier ingediend? Dan komt deze automatisch bij onze medewerkers binnen.

Uw status inzien 

U kunt in BSL Online ook uw status inzien en wij kunnen u laten weten of er iets ontbreekt. U krijgt dan een e-mail waarin wordt vermeld dat er een bericht voor u klaar staat.

Uitkeringsgerechtigden

Bent u ontvanger van een bijstandsuitkering (Participatiewet, IOAW of IOAZ)? Dan biedt BSL Online u de mogelijkheid om maandelijks uw rechtmatigheidsonderzoeksformulier in te dienen. Hiermee kunt u gemakkelijk aangeven of uw situatie nog steeds voldoet aan de voorwaarden voor uw uitkering.

Naast het indienen van dit formulier, kunt u via BSL Online ook:

  • Uw verblijf in het buitenland of buiten de gemeente doorgeven.
  • Uw uitkeringsspecificaties raadplegen.
  • Uw jaaropgaven inzien.
  • Andere aanvragen doen zoals onder andere minimabeleid, bijzondere bijstand en individuele inkomenstoeslag.

Vragen en antwoorden

Inloggen

U kunt inloggen op BSL Online via deze link op onze website edam-volendam.nl/bslonline. Voor iedere voorziening is een webpagina aangemaakt met meer informatie. Hier vindt u ook de link naar het aanvraagformulier in BSL Online. Om in te loggen heeft u nodig:

  • Een DigiD account en een DigiD wachtwoord.
  • Computer, smartphone of tablet.
  • Een internetbrowser zoals Chrome, Firefox of Safari (Internet Explorer wordt niet ondersteund). 
  • Vervolgens klikt u de link aan van BSL Online die op de webpagina edam-volendam.nl/bslonline staat.

Nee, voor het indienen van een aanvraag is een DigiD account noodzakelijk. Als u nog geen DigiD heeft, moet u deze eerst aanvragen via www.digid.nl. Als een echtpaar of samenwonende een uitkering aanvragen, dan hebben beide partners een eigen DigiD nodig.

Nee, de aanvrager moet de aanvraag zelf indienen met een eigen DigiD. Natuurlijk mag iemand anders daarbij helpen.

Vanwege veiligheidsrisico’s wordt BSL Online niet ondersteund door Internet Explorer. U moet een andere browser gebruiken zoals Chrome, Firefox of Safari. Dit kan op een computer, een smartphone of tablet. 

Ja. Het kan soms voorkomen dat u bij het merk Samsung de melding krijgt dat de pagina niet beveiligd is. Herlaad in dat geval de pagina. 

Een aanvraag/melding doen

Ja, met een internetverbinding kunt u de aanvraag of melding geheel doen op een mobiele telefoon of tablet. De website werkt zowel met iOS als Android.  Vanwege veiligheidsrisico’s wordt BSL Online niet ondersteund door Internet Explorer. U moet een andere browser gebruiken zoals Chrome, Firefox of Safari. 

Dit hangt af van uw samenleefsituatie. Als u samenleeft met iemand moet u gezamenlijk een aanvraag doen. Lees hieronder meer informatie bij de vraag ‘Wanneer bent u partner voor de bijstand?’.  

 

WEL 

  • U bent getrouwd. En u leeft niet duurzaam gescheiden. 
  • U heeft een geregistreerd partnerschap. En u leeft niet duurzaam gescheiden. 
  • U woont samen met iemand. Dat kan met iemand in een liefdesrelatie zijn, maar ook een goede vriend of vriendin. Bijvoorbeeld als hij of zij bijna altijd in uw huis is en meebetaalt aan de boodschappen. En alleen in zijn of haar eigen huis komt om de planten water te geven of de post op te halen. 

NIET 

  • Uw kinderen en uw ouders zijn voor de bijstand nooit uw partner, maar u bent misschien wel kostendelers.
  • Een broer of zus en een grootouder of kleinkind zijn ook nooit uw partner, als één van u zorg nodig heeft en de ander die zorg geeft. Ook niet als u beiden in dezelfde woning woont. U bent misschien wel kostendelers.  
     
  • Let op: Heeft u beiden geen zorg nodig? Dan is uw broer, zus, grootouder of kleinkind voor de bijstand misschien toch uw partner. 

Hoe vult u het formulier samen in? 

In de volgende vraag/antwoord leest u hoe samen met een partner een formulier kunt invullen. 

  • Vul het door u gewenste formulier in. 
    Let op: in twee gevallen vult u een apart formulier in als u een partner heeft. Dit gaat om de volgende formulieren:  
    • Algemene bijstand met partner (ALO).
    • Besluit bijstandsverlening zelfstandigen met partner (Bbz).
  • In alle andere formulieren stellen wij u de vraag: 'Heeft u een partner?' U vult dan het BSN van uw partner in. 
  • Na het verzenden van het formulier verschijnt het uitloopscherm. Let op: De aanvraag is nog niet verzonden naar de gemeente. Eerst moet de partner de aanvraag nog digitaal ondertekenen. 
  • Klik op “Volgende” u komt dan in het tabblad “Mijn Formulieren”. Bij de status ziet u “Wacht op ondertekening”.
  • Uw partner logt vervolgens zelf in op BSL Online met het DigiD. Bij “Mijn formulieren” ziet uw partner het formulier staan, de aanvraag wacht hier nog op ondertekening door uw partner.
  • De partner klikt vervolgens op de aanvraag en kan de aanvraag controleren voordat deze ondertekend wordt.
  • Als alle gegevens kloppen, gaat de partner naar het laatste tabblad en klikt op de knop ‘verzenden’.
  • De aanvraag is nu ingediend en komt terecht bij een van onze medewerkers.
  • Voor beide partners is te zien dat de aanvraag nu 'in behandeling' is bij de gemeente. 

 

De gegevens die u nodig heeft en/of moet bijvoegen hangt af het soort (aanvraag)formulier dat u invult en van uw situatie. Het betreffende formulier geeft automatisch aan wat u nodig heeft, afhankelijk van wat u zelf heeft ingevuld. Op onze website is per voorziening aangegeven welke gegevens er over het algemeen nodig zijn.  

Nee, u kunt de aanvraag tussentijds opslaan. Dit kan door op de knop ‘STOPPEN EN OPSLAAN’ te drukken. Op een later moment kunt u de aanvraag dan voltooien.

Ja, als u klikt op het grijze ronde “i” icoontje (achter de vraag) krijgt u een toelichting op de vraag te zien. 

Na het verzenden kunt u een melding en/of aanvraagformulier altijd blijven inzien. Ook ziet u de status van uw formulier. Via BSL Online kunt u bij 'Mijn formulieren' uw formulier terugzien. Hierbij staat ook de status van uw formulier.

Open = U heeft dit formulier nog niet verstuurd aan gemeente Edam-Volendam.  

In behandeling = Uw aanvraag is naar de gemeente toegestuurd. 

Hersteltermijn = We stellen u in de gelegenheid om uw aanvraag aan te passen, te verduidelijken of de missende bijlagen alsnog toe te voegen voordat we uw aanvraag in behandeling kunnen nemen.  

Afgehandeld= Uw formulier is doorgestuurd om verder beoordeeld te worden/ staat op de wachtlijst.

Verstreken = Uw formulier is verlopen. Wilt u het formulier alsnog toesturen? Dan moet u opnieuw het formulier invullen.  

Wachtperiode = U bent jonger dan 27 jaar en heeft een aanvraag algemene bijstand gedaan. U heeft een zoekperiode van vier weken voor u een bijstandsuitkering kunt aanvragen. 

Wacht op ondertekening = U heeft een formulier verstuurd maar deze moet nog goedgekeurd worden door uw partner. Laat uw partner inloggen met de eigen DigiD en het formulier versturen. 

Documenten toevoegen

U moet verschillende bijlagen toevoegen. Vanuit de mobiele versie is dit het makkelijkste. U kunt van het document (bijvoorbeeld het identiteitsbewijs) een foto maken en deze gemakkelijk uploaden direct vanaf de mobiele telefoon. 

Ook via een computer kunt u bestanden uploaden. Deze bestanden moeten dan al opgeslagen zijn in een lokale map op uw computer. Deze voegt u toe door bij 'bijlagen' op de roze knop ''voeg een bestand toe'' te klikken en het gewenste bestand te selecteren. BSL Online ondersteunt de bestandsextenties. pdf, .png, .jpeg en .jfif.

U kunt de bestandsformaten .pdf, .png, .jpeg en .jfif uploaden.

Verzenden

U kunt de status van uw formulier volgen in het scherm “mijn aanvragen” onder het kopje “status”. Als hier ‘In behandeling’ staat is uw formulier verzonden naar gemeente Edam-Volendam. 

Na de aanvraag

Ja, u kunt het formulier op elk gewenst moment opslaan op uw computer of uitprinten. Door te klikken op het printer icoontje rechtsboven in het scherm wordt er een PDF gemaakt van het formulier. Deze kunt u printen of opslaan.  

De frontofficemedewerker controleert of uw aanvraag compleet is en of alle gevraagde bijlagen zijn toegevoegd. Afhankelijk van wat voor (aanvraag) formulier u heeft ingevuld neemt een behandelaar contact met u op of u ontvangt onze beslissing binnen acht of dertien weken in BSL Online en per post. Wanneer wij een bericht voor u op BSL Online zetten dan ontvangt u hierover via e-mail een berichtje.  

Nee, wijzigen kan alleen wanneer de behandelaar hier om vraagt. U ontvangt dan een e-mail met daarin een link naar BSL Online. U logt in met uw DigiD en ziet een persoonlijk bericht van de behandelaar.  Hierin staat welke wijzigingen of aanvullingen er nodig zijn om uw formulier in behandeling te kunnen nemen.  

Algemeen

iParticipatie is een systeem van de softwareleverancier PinkRoccade. In onze gemeente gebruiken we iParticipatie voor het hele sociale domein en daarom hebben we ervoor gekozen om het BSL Online te noemen. BSL Online (Breed Sociaal Loket Online) maakt het voor inwoners van de gemeente Edam-Volendam mogelijk om formulieren voor het sociaal domein moeiteloos digitaal in te dienen. U kunt in BSL Online altijd, overal en met verschillende apparaten zoals uw mobiel, laptop, computer of tablet zelf een formulier indienen. Na het indienen kunt u de status altijd volgen. In BSL Online is ook een onderdeel ‘Mijn gegevens’ opgenomen. Hierin kunt u een gedeelte van uw persoonsgegevens bekijken en eventueel gemakkelijk wijzigen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan uw e-mailadres, telefoonnummer en/of IBAN-nummer. 

Log in op BSL Online en klik op het tabblad “mijn gegevens”, links op het scherm. Bij “Algemeen” kunt u uw e-mailadres, telefoonnummer en IBAN-nummer wijzigen. Vergeet niet op de knop verzenden te klikken. 

Log in op BSL Online en klik op het tabblad “mijn gegevens”, links op het scherm. Bij “Uitkeringen” kunt u de regelingen zien die u heeft. Door op de regeling te klikken worden de specificaties zichtbaar.

Log in op BSL Online en klik op het tabblad “mijn gegevens”, links op het scherm. Bij “Jaaropgave” kunt u uw jaaropgaven zien. Door op een jaaropgave te klikken worden de specificaties zichtbaar. 

In BSL Online kunt u een overzicht zien van de openstaande en afgeloste schulden. Het gaat hier om uw schulden bij het Sociaal Domein en niet over openstaande gemeentelijke belastingen. Hierdoor weet u welke openstaande schulden (vorderingen) er open staan. Informatie over openstaande gemeentelijke belastingen kunt u opvragen via invordering@edam-volendam.nl.

Log in op BSL Online en klik op het tabblad “mijn gegevens”, links op het scherm. Bij “schulden” kunt u uw schulden zien.