Vaststelling bestemmingsplan ‘Noorderstraat 1 – 39, Edam

Status: Uitgevoerd

Vaststelling bestemmingsplan ‘Noorderstraat 1 – 39, Edam’ met bijbehorende gecoördineerde omgevingsvergunning ‘De bouw van woningen op de percelen Noorderstraat 1 – 39 (oneven)’ in Edam (gecoördineerde procedure)

Plan

Burgemeester en wethouders van Edam-Volendam maken op grond van artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro) bekend, dat de raad in zijn vergadering van 18 april 2024 het bestemmingsplan “Noorderstraat 1 – 39, Edam” heeft vastgesteld. Dit plan bestaat uit de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het GML-bestand NL.IMRO.0385.BPNOORDERSTR1TOT39-vg01 en bijbehorende toelichting, verbeelding, regels en bijlagen bij de toelichting. Daarnaast heeft het college van burgemeester en wethouders de aan het bestemmingsplan gerelateerde omgevingsvergunning ‘De bouw van woningen op de percelen Noorderstraat 1 – 39 (oneven) in Edam’ vastgesteld. Voor het bestemmingsplan is een zienswijze ingediend, welke niet heeft geleid tot een wijziging van het plan. In de ‘Reactienota zienswijzen bestemmingsplan Noorderstraat 1 – 39, Edam’ is dit nader toegelicht.

Plangebied

Het plangebied omvat het gebied aan de Noorderstraat dat wordt omsloten door het Cor Jongerthof en de Noordervesting. De publicatie heeft enkel betrekking op de woningen met oneven nummers 1 tot en met 39, aan de zuidkant van de Noorderstraat. De exacte ligging van het plangebied komt tot uitdrukking op de bij dit bestemmingsplan behorende verbeelding.

Doel

Het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning hebben als doel om de sloop van 20 woningen te bewerkstelligen, om zo de nieuwbouw van 28 woningen mogelijk te maken. Op de locatie zullen 24 beneden-bovenwoningen en vier eengezinswoningen gerealiseerd worden, allen in de categorie sociale huur. Daarnaast wordt er een nieuwe parkeerplaats aangelegd binnen het plangebied.

Crisis- en herstelwet

Omdat met dit plan de bouw van meer dan 11 woningen planologisch mogelijk wordt gemaakt, is Afdeling 2 van hoofdstuk  1 van de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dit houdt in dat onder meer bijzondere procedurele bepalingen van toepassing zijn op de beroepsprocedure bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (zie hierna ook onder het kopje 'Beroep').

Coördinatieregeling

Burgemeester en wethouders van Edam-Volendam hebben besloten de gemeentelijke coördinatieregeling toe te passen, om zo het plan zo voortvarend mogelijk te kunnen uitvoeren. Deze gemeentelijke coördinatieregeling is geregeld in paragraaf 3.6.1 van de Wet ruimtelijke ordening (Wro). De gemeentelijke coördinatieverordening maakt het mogelijk om besluiten behorende bij de realisatie van het plan gelijk op te laten lopen met het bestemmingsplan. De procedures worden hiermee gebundeld. Dit zorgt voor een heldere procedure en een snellere realisatiemogelijkheid. Het college van burgemeester en wethouders verzorgen de coördinatie tussen de verleende omgevingsvergunning en het door de raad vastgestelde bestemmingsplan.

Inzien

Het vastgestelde bestemmingsplan en de verleende omgevingsvergunning met de daarbij horende stukken liggen met ingang van vrijdag 26 april 2024 tijdens de openingsuren gedurende een termijn van zes weken ter inzage bij de receptie van het Stadskantoor, W. v.d. Knoopdreef 1, 1132KN in Volendam. Wilt u meer informatie over de openingstijden of het maken van een afspraak om de stukken in te zien? Neem dan contact op met ons klantcontactcentrum (0299) 398 398.

Digitaal raadplegen

Het vastgestelde bestemmingsplan, raadsvoorstel en -besluit en de vastgestelde omgevingsvergunning zijn vanaf vrijdag 26 april 2024 digitaal in te zien via:

Beroep

Op grond van artikel 8.3 van de Wet ruimtelijke ordening worden het vastgestelde bestemmingsplan en de verleende omgevingsvergunning voor de mogelijkheid van beroep als één besluit gezien. Met ingang van de dag na die van de terinzagelegging, te weten 27 april 2024, kan gedurende een termijn van 6 weken beroep worden ingesteld bij de Raad van State tegen het gecoördineerde besluit door een belanghebbende die tijdig een zienswijze naar voren heeft gebracht of door diegene die aantoont dat hij/zij redelijkerwijs niet in staat is geweest om tijdig zijn of haar zienswijze tegen de ontwerp besluiten kenbaar te maken. Het beroep moet schriftelijk worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag.

Digitaal beroep

Ook kunnen genoemde belanghebbenden digitaal beroep instellen bij de Raad van State en/of een verzoek om voorlopige voorziening vragen. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden

Zoals eerder is aangegeven, is op de besluitvorming afdeling 2 van hoofdstuk 1 van de Crisis- en herstelwet van toepassing. Dit betekent onder meer dat in geval van beroep:

  1. beroepsgronden in het beroepschrift moeten worden opgenomen;
  2. het beroep niet-ontvankelijk wordt verklaard, indien binnen de beroepstermijn geen gronden zijn ingediend;
  3. beroepsgronden niet na afloop van de beroepstermijn kunnen worden aangevuld.

Indien beroep wordt ingesteld, dient een afschrift van het besluit waartegen het beroep zich richt, te worden meegezonden. Aan het instellen van beroep zijn kosten verbonden.

Voorlopige voorziening

Het instellen van een beroep heeft geen schorsende werking. De indiener van een beroep kan daarom eveneens een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de Voorzitter van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State op het voornoemde adres.

Aan zowel het instellen van beroep als een verzoek om voorlopige voorziening zijn kosten verbonden.

Inwerkingtreding

Het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan en omgevingsvergunning treedt in werking met ingang van de dag na die waarop de beroepstermijn afloopt. Indien gedurende de beroepstermijn naast een beroepschrift tevens een verzoek om voorlopige voorziening wordt ingediend, treedt het besluit niet in werking voordat op dat verzoek is beslist.

Algemene informatie

Heeft u vragen? Neem dan contact op met een medewerker van de sectie Omgevingsbeleid via (0299) 398 398.