Privacy (bescherming persoonsgegevens)

Algemeen

De gemeente Edam-Volendam verwerkt persoonsgegevens. Bijvoorbeeld van inwoners en medewerkers, maar ook van anderen. Een gemeente moet zich aan regels houden bij het verwerken van persoonsgegevens. Op deze pagina leest u hoe wij omgaan met persoonsgegevens en wat uw rechten zijn.

Uw persoonsgegevens

Persoonsgegevens zijn alle gegevens die iets zeggen over een persoon. Zoals een naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, geboortedatum, geboorteplaats, geslacht of nationaliteit.

Verwerken kan veel dingen betekenen, zoals het bekijken, opslaan, aanpassen en verwijderen van persoonsgegevens.

Persoonsgegevens vragen en antwoorden

De gemeente heeft uw persoonsgegevens nodig om haar werk te kunnen doen. Het gaat hierbij vaak om het uitvoeren van een wettelijke taak. Wij voeren veel taken uit die zonder persoonsgegevens niet zouden kunnen. Bijvoorbeeld als u een paspoort aanvraagt, een verhuizing doorgeeft, een stempas krijgt, een uitkering aanvraagt of hulp nodig heeft bij zorg.

Wij verwerken onder andere persoonsgegevens van:

- medewerkers
- inwoners
- bezoekers
- sollicitanten
- statushouders
- externen (zoals inhuurkrachten)
- ondernemers
- partners
- minderjarigen
- nabestaanden

Dat verschilt per situatie. Soms verwerkt de gemeente bijvoorbeeld alleen uw naam en contactgegevens. Dit hangt af van de vraag die u stelt aan de gemeente en de taak die de gemeente uitvoert.

Helpt de gemeente u op het gebied van werk, inkomen, jeugdhulp of zorg? Of komt u in aanraking met de gemeente vanwege veiligheid? Dan hebben wij meer persoonsgegevens nodig. Soms zijn dit gevoelige of bijzondere persoonsgegevens. Bijvoorbeeld als het om strafrechtelijke of medische gegevens gaat. Dan gaan wij extra zorgvuldig met uw persoonsgegevens om.

Dat verschilt per proces. Om te bepalen hoe lang de gemeente persoonsgegevens moet bewaren, gebruiken wij vaak de selectielijsten van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Daarin staat:

  • hoe lang de gemeente informatie moet bewaren;
  • welke informatie de gemeente na een bepaalde tijd moet vernietigen;
  • welke informatie de gemeente moet archiveren.

De gemeente volgt hierin altijd de wet.

Uw persoonsgegevens worden niet gedeeld met derden (andere organisaties of personen), tenzij dat nodig is om een wet, taak of proces uit te voeren. Als dat zo is, maken wij afspraken met organisaties die uw gegevens voor de gemeente verwerken. Zo zorgen wij ervoor dat uw gegevens veilig en vertrouwd worden verwerkt.

Soms worden uw persoonsgegevens gedeeld met derden (andere organisaties of personen) buiten Europa. Als het gaat om partijen buiten de Europese Economische Ruimte (EER) maken wij extra afspraken over de beveiliging van uw persoonsgegevens.

Uw rechten

Als de gemeente uw persoonsgegevens verwerkt, heeft u rechten. Deze rechten staan onder andere in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Wet politiegegevens (Wpg).

U heeft het recht om:

  • De persoonsgegevens die de gemeente van u verwerkt in te zien.
  • Uw persoonsgegevens aan te vullen en/of te verbeteren.
  • Uw eigen persoonsgegevens te laten verwijderen (als de gemeente deze persoonsgegevens niet meer moet bewaren van een wet).
  • De verwerking van uw persoonsgegevens te laten verminderen (uw gegevens worden dan alleen met uw toestemming verwerkt).
  • Uw persoonsgegevens over te dragen (bijvoorbeeld aan een andere gemeente)
  • Bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens.
  • Uw toestemming voor de verwerking van uw persoonsgegevens in te trekken.
  • Een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (de landelijke toezichthouder voor de bescherming van persoonsgegevens). Lees meer informatie op de website van de Autoriteit Persoonsgegevens.

Deze rechten zijn soms beperkt. De gemeente is namelijk in sommige gevallen verplicht uw persoonsgegevens te verwerken.

Heeft u vragen over de verwerking van uw persoonsgegevens of wilt u gebruik maken van de bovenstaande rechten? Neem dan contact met ons op via (0299) 398 398 of stuur een mail naar privacy@edam-volendam.nl.

Wilt u gelijk gebruik maken van uw rechten? Dan kunt u hiervoor een verzoek indienen. Dit heet een AVG-verzoek. Gaat het om politiegegevens? Dan heet het een Wpg-verzoek, klik hier het AVG-verzoek formulier aan om een verzoek in te dienen.  U moet hiervoor inloggen met uw DigiD.

Is uw recht in een bepaald geval beperkt? Dan legt de gemeente dit altijd uit in de reactie op uw verzoek.

Uw veiligheid

Wij vinden het belangrijk dat uw persoonsgegevens bij ons in goede handen zijn. Daarom hebben wij als gemeente organisatorische en technische maatregelen getroffen waardoor uw persoonsgegevens goed beschermd zijn.

Dat betekent dat wij proberen te voorkomen dat iemand die daar geen recht toe heeft:

  • toegang krijgt tot uw persoonsgegevens;
  • uw persoonsgegevens kan veranderen;
  • uw persoonsgegevens openbaar kan maken

Daarbij gaat het niet alleen om mensen van buiten de gemeente, maar ook de medewerkers van de gemeente.

Dit doen wij door onder andere:

  • persoonsgegevens te versleutelen;
  • de toegang tot computersystemen te controleren;
  • de toegang tot computersystemen alleen te geven aan personen die dit mogen en/of een geheimhoudingsplicht hebben;
  • documenten en e-mails te classificeren (aangeven hoe streng ze beschermd moeten worden) en te beveiligen.

Deze maatregelen vallen onder de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO), waaraan een gemeente moet voldoen.

Meld een datalek

Wij gaan zorgvuldig met uw persoonsgegevens om. Toch kan er iets fout gaan. Wanneer er een inbreuk in verband met persoonsgegevens plaatsvindt, is dit een datalek. Denkt u dat er sprake is van een datalek? Neem dan zo spoedig mogelijk contact op met privacy@edam-volendam.nl.

Toezicht

Hoe gemeenten omgaan met uw persoonsgegevens wordt gecontroleerd. Dit toezicht wordt intern gedaan door de Functionaris Gegevensbescherming (FG).

De FG:

  • Informeert en adviseert de gemeente over de naleving van alle wetten en regels over gegevensbescherming.
  • Controleert of de gemeente zich houdt aan wetten, regels en het eigen beleid van de gemeente.
  • Is de contactpersoon voor de Autoriteit Persoonsgegevens.

U kunt contact opnemen met de FG van gemeente Edam-Volendam door een e-mail te sturen naar fg@edam-volendam.nl.

Heeft u een klacht over de verwerking van uw persoonsgegevens en heeft de FG u niet naar tevredenheid kunnen helpen? Dan kunt u ook rechtstreeks een klacht indienen bij de nationale toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens.

De FG en Autoriteit Persoonsgegevens kunnen u niet helpen bij het inzien, aanpassen of verwijderen van uw persoonsgegevens. Doe hiervoor een AVG- of Wpg-verzoek, zoals hierboven omschreven.

Cookies

Wij gebruiken cookies op onze website. Deze worden alleen gebruikt om uw ervaring te verbeteren (beperkte analytische cookies). In geen geval gebruiken wij cookies om uw gedrag op de website of de rest van het internet te volgen (tracking cookies). Ook functionele cookies worden niet gebruikt.

De cookies die de gemeente gebruikt, verwerken geen persoonsgegevens.

Vragen

Heeft u vragen over de bescherming van uw persoonsgegevens? Stuur dan een e-mail naar privacy@edam-volendam.nl. Een privacyexpert van de gemeente zal antwoord geven op uw vraag.