Slopen: melding indienen of omgevingsvergunning aanvragen

Algemeen

Sloopmelding (vanaf 01-01-2024)
Wilt u een pand of woning slopen? Of een gedeelte daarvan? Wanneer u een sloopmelding moet doen, volgt uit het Besluit Bouwwerken leefomgeving. Dit is bijvoorbeeld het geval als er meer dan 10 m3 sloopafval vrijkomt. Ook als er sprake is van asbest, moet u een sloopmelding doen.

Omgevingsvergunning slopen (vanaf 01-01-2024)
Wilt u een pand of woning slopen? Of een gedeelte daarvan? En gaat het om een beschermd monument en/of sloopwerkzaamheden in een beschermd stadsgezicht? Dan is een omgevingsvergunning slopen verplicht. U kunt hieronder omgevingsvergunning slopen aanvragen.

Hoe dien ik een sloopmelding in?

Een sloopmelding kunt u doen via de website Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Minimaal vier weken voordat u start met de werkzaamheden moet u een sloopmelding via het DSO indienen. 

Gaat u asbest verwijderen? 

Dan dient u een sloopmelding in minimaal één week voor de start van de werkzaamheden. Wilt u meer dan 35 m2 asbest verwijderen? Dan moet een gecertificeerd (professioneel) bedrijf de asbest inventariseren en verwijderen.

Aanvragen Omgevingsvergunning slopen

Bedrijven kunnen de omgevingsvergunning alleen online aanvragen via het Digitaal stelsel omgevingswet. Particulieren kunnen een aanvraag direct online indienen of het aanvraagformulier printen via het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Het formulier met bijbehorende documenten verzenden naar:

Gemeente Edam-Volendam
Bouwen en Milieu
Postbus 180
1130 AD  VOLENDAM

Let op! Als u de aanvraag indient per post of per mail zijn daar extra kosten aan verbonden. Het vaste bedrag daarvoor is € 290,--.

Wat voegt u bij de aanvraag omgevingsvergunning of melding slopen?

Zorg dat u alle stukken compleet en bij de hand heeft bij het aanvragen van een omgevingsvergunning/het indienen van een melding. Het kan zijn dat wij nog extra aanvullende gegevens van u vragen. Dit kan bijvoorbeeld als u voor meerdere activiteiten een vergunning nodig hebt. Gegevens en/of documenten die u in ieder geval moet inleveren: 

  • Naam en adres van de eigenaar van het bouwwerk.
  • Naam en adres van degene die gaat slopen.
  • Adres, kadastraal nummer en aard van het bouwwerk.
  • Wanneer en hoe laat u gaat slopen.
  • Hoe u gaat slopen.
  • De materialen die u gaat afvoeren.
  • Een asbestinventarisatierapport. Dit is nodig bij een gebouw van vóór 1994.

Kosten

Betreft uw aanvraag om een omgevingsvergunning alleen het slopen van een bouwwerk, in gevallen waarin dat in het omgevingsplan is bepaald en betreft het geen monument of beschermd stads- of dorpsgezicht? Dan bedraagt het tarief €290,00. 

Als het wel een monument of beschermd stads- of dorpsgezicht betreft, dan bedraagt het tarief €330,00.