Denk met ons mee over nieuw grondstoffenplan
De gemeente werkt aan een nieuw grondstoffenplan. In dit plan staat beschreven hoe we de komende jaren omgaan met afval en grondstoffen. Ons doel is om het restafval in onze gemeente flink terug te dringen. Restafval wordt namelijk verbrand, wat niet alleen veel kost, maar ook leidt tot het verlies van waardevolle grondstoffen. Bovendien zullen de kosten voor het verbranden van afval de komende jaren blijven stijgen.
We stellen daarom een paar maatregelen voor. De belangrijkste zijn het invoeren van verschillende tarieven. U betaalt dan voor de hoeveelheid restafval die u weggooit. Ook willen we de afvalinzameling in de hele gemeente hetzelfde maken. Zo kunnen we afval beter scheiden, duurzamer werken en de kosten voor onze inwoners zo laag mogelijk houden.
Gedifferentieerde tarieven
Bij gedifferentieerde tarieven betaalt u voor de hoeveelheid restafval die u weggooit. Minder restafval betekent minder kosten. Meer restafval betekent hogere kosten. Het doel: beter scheiden, minder restafval en lagere kosten voor iedereen.
Gelijk maken
We onderzoeken of we de afvalinzameling binnen de hele gemeente gelijk kunnen maken. Bijvoorbeeld dezelfde werkwijze voor het ophalen van grof afval.
Waarom uw mening belangrijk is
Voordat de gemeenteraad een besluit neemt, willen we weten hoe u denkt over afvalinzameling in onze gemeente. En over de voorgestelde maatregelen.
Op deze manier kunt u meedoen
Alle huishoudens krijgen binnenkort een brief met inloggegevens. Daarmee kunt u deelnemen aan de online enquête. Uw antwoorden zijn volledig anoniem.
Papieren vragenlijst
Kunt u de vragenlijst niet digitaal invullen? Dan kunt u een papieren versie ophalen bij het Stadskantoor, Willem van der Knoopdreef 1 in Volendam. Neem hiervoor de brief mee die u thuis ontvangt. U kunt de papieren versie invullen op het Stadskantoor of daar weer inleveren als u hem heeft ingevuld.
Telefonisch vragenuur
Heeft u vragen over de vragenlijst of over het grondstoffenplan? Dan kunt u bellen tijdens het telefonisch vragenuur op dinsdag 18 november van 13.00 tot 15.00 uur en donderdag 20 november van 10.00 tot 12.00 uur via (0299) 398 398. We beantwoorden uw vragen graag.
Tijdsduur
Het invullen van de enquête duurt ongeveer 15 minuten. De antwoorden worden alleen gebruikt om de afvalinzameling te evalueren en te verbeteren.
Doe mee zodra u de brief ontvangt en denk mee over de toekomst van afvalinzameling in Edam-Volendam!