Bewijs van Nederlanderschap

Wilt u voor een functie in het openbaar bestuur in aanmerking komen? Verhuist u naar het buitenland of gaat u trouwen? Dan hebt u soms een bewijs van Nederlanderschap nodig. Dit is een schriftelijke verklaring van de gemeente dat u de Nederlandse nationaliteit hebt. Als u bij ons staat ingeschreven, vraagt u dit bij bewijs bij ons aan. Als u het bewijs nodig hebt voor een instelling in het buitenland, kunt u een meertalig bewijs aanvragen.

Wat hebt u nodig?

Online aanvragen

  • Uw DigiD
  • Gegevens voor internetbankieren

Persoonlijk aanvragen bij de balie

  • Een geldig identiteitsbewijs.
  • Pinpas of contant geld

Schriftelijk aanvragen

  • Uw aanvraag met daarop uw handtekening.
  • Een kopie van uw geldige identiteitsbewijs.

Iemand anders machtigen

Maak een brief met de volgende informatie:

  • Waarom u het bewijs van Nederlanderschap nodig hebt.
  • Wie de gemachtigde is (deze persoon moet meerderjarig zijn).
  • Uw handtekening.
  • De handtekening van de gemachtigde.

De gemachtigde:

  • Neemt deze brief mee naar het Stadskantoor samen met:
  • Een kopie van uw geldige identiteitsbewijs; 
  • Zijn of haar eigen identiteitsbewijs.

Hoe lang duurt het?

Vraagt u het bewijs online of schriftelijk aan? Dan sturen we het bewijs naar uw huisadres. Dit duurt enkele werkdagen.

Vraagt u het bewijs persoonlijk aan de balie aan? Dan krijgt u het bewijs van Nederlanderschap direct mee.

Kosten

Kosten in 2021: € 8,30